TNT EXPRESS – DIGITAL SALES PRESENTER

DOEL: SALES PERFORMANCE IMPROVEMENT

In 2008 heeft TNT Express wereldwijd een sales force van ruim 5.000 medewerkers. Deze bezoeken wekelijks 25 (potentiële) klanten. Er is op dat moment onvoldoende inzicht in de propositie die deze sales medewerkers aan de markt communiceren en de vraag is hoe effectief de huidige manier van verkopen is. Vanuit het hoofdkantoor wordt er een project gestart om al deze medewerkers met een state-of-the-art oplossing te voorzien waarmee men de klanten kan overtuigen met TNT Express zaken te doen EN waarmee het sales management beter zicht krijgt op de verkoopactiviteiten van de sales force. Het project team stelde requirements op, deed onderzoek naar mogelijke digitale oplossingen in bestaande producten in de markt, selecteerde de oplossing en organiseerde de pilot die tot acceptatie leidde. Vervolgens werd het complete project management alsmede de trainingen uitgevoerd.

Er werd gekozen voor een presentatie tool die op elke laptop van de verkoopmedewerkers geplaatst werd. Deze presentatietool stelt elke medewerker in staat om op een snelle wijze een op maat gemaakte presentatie te maken voor elke potentiële klant. Een presentatie met altijd accurate informatie, voorzien van mooie illustraties, infographics en bewegende beelden, kortom een presentatie die indruk maakt en de prospect overtuigt om zaken te doen met TNT. Binnen een periode van 2 jaar zijn alle verkoopmedewerkers voorzien van de tool, in 26 talen in 36 landen. De marketing afdelingen van de verschillende landen werden getraind in het onderhouden van de inhoud en de sales teams werden getraind in het gebruik van de tool.

Karen Zeilstra over waarom het project gestart is (Vimeo)

Klant National Health Services (NHS) over de nieuwe sales presentaties (Vimeo)

Medewerker over werken met nieuwe sales presentatie tool (Vimeo)

Complete projectomschrijving (Pdf)

TERUG NAAR PORTFOLIO